Hovedpinehistorie: "Jeg blev forladt 10 dage før fødslen"

Yvonne Pedersen, 65 år
Kronisk migræne

Jeg har haft kronisk migræne siden 1982, hvor det begyndte efter min søns fødsel. På det tidspunkt var jeg 26 år.

Jeg blev forladt 10 dage før fødslen på grund af utroskab og stod så alene med min søn, hvor faren valgte os begge fra. Jeg ved ikke, om det var stress, der udløste min migræne.

I de første mange år kom lægen og gav indsprøjtning med morfin under mine anfald. Jeg lå somme tider syg med migræne i op til 14 dage om måneden, mens jeg var alenemor.

Efter nogle år blev morfin afløst af London-kur (panodil og stesolid, primperan). Men jeg fik desværre vand i lungerne af primperan, og jeg blev hurtigt indlagt.

Igennem årene har jeg prøvet en masse forskellige former for medicin fra hovedpineklinikken i Glostrup.

Min migræne sidder i højre eller venstre side, og når anfaldene står på, er jeg meget overfølsom overfor lys og lyd, og jeg har oftest kvalme. Et anfald kan svinge mellem 2-5 dage.

Nogle gange kan jeg mærke, når et anfald er på vej – jeg begynder at snakke baglæns eller vrøvle, og somme tider får jeg også mere energi dagen før et anfald.

På grund af fibromyalgi og slidgigt har jeg desværre også meget spændingshovedpine, og den kan også sætte et migræneanfald i gang.

Jeg er nu efter 39 år stadigvæk ramt meget af migræne, så jeg håber, at der meget snart er noget, der kan hjælpe mig, så jeg og min familie kan få mere tid sammen.

Støt eller bliv medlem

Hovedpinehistorie: "Jeg har ofte dårlig samvittighed"

Mia Schnefeldt, 43 år
Kronisk migræne

Jeg har kronisk migræne og har hovedpine 15-22 gange om måneden. 

Jeg er startet på aimovig-behandling i april 2020, og siden er styrken og antallet af anfaldene heldigvis mildnet – men jeg er desværre ikke blevet migrænefri endnu.

Jeg er mor til en datter på 7 år og sammenlevende med min kæreste gennem 17 år. Jeg er uddannet sygeplejerske og leder på et socialpsykiatrisk bosted i Region Nordjylland. 

Jeg drømmer om at nå ned på omkring 8-9 anfald per måned, som er det antal gange, man ifølge de officielle anbefalinger kan tage triptaner mod migræne.

Jeg har ofte dårlig samvittighed over at måtte melde afbud, justere planer, lægge mig og hvile, huske på, hvad jeg bør/ikke bør spise. Den dårlige samvittighed kommer også, hvis jeg alligevel drak det glas vin, ikke holdte sengetiden eller sov for længe – og måske netop derfor fik migræne… igen...

Støt eller bliv medlem

Medlemshistorie: "Jeg har fået rigtig meget ud af mit medlemskab"

Jeg har været medlem af Hovedpineforeningen i mange år, og samtidig er jeg også kontaktperson.

Jeg har fået rigtig meget ud af mit medlemskab bl.a. har hjælpen altid været nær, når jeg har haft behov for at spørge nogen til råds, eller når jeg bare har haft brug for at læsse af.

Her har jeg brugt såvel hjemmesiden samt Facebook eller sendt en mail til foreningen. Som kontaktperson har det også været tilfredsstillende at kunne hjælpe den anden vej ved patient til patient rådgivning.

Foreningen har mange gode medlemstilbud. Medlemsbladet indeholder interessante artikler, og jeg glæder mig altid til at læse det. Der afholdes foredrag i hele landet, og Hovedpineskolen for pårørende og patienter er et godt tiltag, hvor man kan tale med ligesindede, og får råd til at håndtere sygdommen.

Hjemmesiden er overskuelig og brugervenlig, og jeg bruger den ofte som opslagsværk, fordi symptomer og hovedpineformer står fint beskrevet.

Hilsen

Birgitte Skov Iversen

Gør som Birgitte, meld dig ind i foreningen og hjælp dig selv og andre med migræne eller hovedpine.

Støt eller bliv medlem

Medlemshistorie: "Jeg fik støtte og vejledning"

Jeg meldte mig ind i Migræne og hovedpineforeningen i februar 2011, for at få hjælp og vejledning til den svære lidelse det er at have migræne siden 1992, efter fødsel af mit andet barn.

Jeg stod også i en svær krise i mit liv, hvor jeg havde fået en arbejdsskade i 2008, og havde virkelig brug for støtte og vejledning.

I årene der er gået siden, kan jeg kun sige meget godt om foreningen, at jeg her har fået god støtte og meget ny viden om hovedlidelser, ved deres mange foredrag, hovedpineskoler rundt i hele Danmark, vores medlemsblad, som udkommer 3 gange om året, samt efter at foreningen er kommet på facebook, så kan man også her blive meget klogere på de lidelser, og hvor man kan få faglig hjælp.

Jeg håber at jeg med dette lille indlæg, kan få flere til at indse, at det er en god fordel at være medlem i vore forening, her er der hjælp at hente, når man lider af forskellige hovedlidelser.

Så kære lidelse fæller meld jer ind, jo flere vi er i foreningen jo stærkere står vi overfor politikerne, så vi bla. kan få ventetiderne ned til undersøgelser på sygehusene.

Venlig hilsen

Inge Paag Stuckert

Gør som Inge, meld dig ind i foreningen og hjælp dig selv og andre med migræne eller hovedpine.

Støt eller bliv medlem

Medlemshistorie: Sara har fået en hjælpehund

Her kan I læse om svenske Sara der har fået en hjælpehund. Er der nogen af jer der kender det?

Jag är medlem i Svenska Huvudvärksförbundet och vill gärna dela med mig av goda nyheter från Sverige. Det finns ett nytt medicinskt hjälpmedel för patienter som lider av svår huvudvärk. Svenska Brukshundsklubben (SBK) som har regeringens uppdrag att utbilda och kvalitetssäkra alla assistanshundar i Sverige (via Myndigheten För Delaktighet), har examinerat Sveriges första medicinskt alarmerande assistanshund för migrän och Horton. Jag undrar om det här kan vara intressant att dela med era läsare i er medlemstidning? Jag tycker det skulle vara fantastiskt om fler svårt funktionsnedsatta fick samma hjälp som jag. Jag har bifogat ett sammandrag på engelska ifall min svenska är svår att förstå. Om det är intressant att dela så har jag såklart bilder och kan förklara mer hur det "fungerar i praktiken", både utbildningen och hundens specifika uppgifter.

Allt gott!

Sara Brodén Scharfenort med assistanshunden Pascha

 
 
 

Medlemshistorie: Yin-yoga fik min krop til at glemme hovedpinen for en stund

Meditation, åndedrætsøvelser og kontroltab var ingredienser i den opskrift, der gav mit sind og min krop en velfortjent pause.

Duften af timian fylder yoga-studiet Grandmas Living Room, der, som navnet antyder, har en hyggelig, hjemmelig atmosfære. Her kamuflerer grønne planter den ene væg, mens soundtracket til Twin Peaks understreger, at de næste toenhalv time skal bruges på at komme ned i gear.

”Kunne I tænke jer lidt snacks?” spørger Katja Bejlegaard, som i dag underviser i yin yoga mod hovedpine og migræne.

På de stribede plankegulve er der arrangeret tre yogamåtter med yogablok, tæppe og øjenpude. Jeg og de to øvrige gæster tager plads, mens vi får serveret kombucha, rosiner, mandler og te med timian, citronmelisse og lavendel.

”Yin-yoga adskiller sig fra andre yogaformer ved, at vi er mere afslappede og typisk er i hver stilling i 3-10 minutter. På den måde hjælper yin-yogaen os til at afspænde, så der kommer ro på nervesystemet,” siger Katja Bejlegaard, der selv har været sygemeldt med stress og hovedpine – ligesom jeg selv.

Hun tilføjer, at yin-yoga langt fra er en mirakelkur, der kan få hovedpine til at forsvinde med det samme, men at yoga kan have en positiv effekt, hvis vi har en regelmæssig praksis.

”Tanken med yoga er at vende fokus indad i stedet for udad, så du får et liv, hvor du er mere i balance. Når du er bevidst om, hvor dine grænser går, kan du undgå at blive presset helt der ud, hvor du får spændings-hovedpine eller migræneanfald,” forklarer hun.

Læs mere om Katja's historie