Øget livskvalitet med migræne ved hjælp af forståelse af hormoner

af Parisa Gazerani, Pharm D, PhD, Associate Professor Biomedicine, Department of Health Science and Technology, Faculty of Medicine, Aalborg University

Migræne er den 3. mest almindelige lidelse i Danmark, hvor 640.000 mennesker er diagnosticeret med denne sygdom. Migræne påvirker kvinder 3 gange hyppigere end mænd, som muligvis kan forklares med hormonforskelle mellem køn.

Projektets formål er at identificere et migræne-specifikt hormon som kan anvendes i klinisk praksis til at identificere migrænepatienter, samt individualisere smertebehandling for at forbedre patienters livs-kvalitet. Forskningsprojektet fokuserer på et bestemt hormon, det såkaldte væksthormon. Dette er fordi at væksthormonets potentielle indflydelse på migræne er blevet negligeret i forskningen på trods af dets vigtige reguleringsrolle.

Væksthormon fremmer vækst i stort set alle væv, og det frigives af hjernen som reaktion på tilstande som nedsat fødeindtagelse og stress. Udgivelsen af væksthormon påvirkes af søvnmønstre, hvor mænd og kvinder påvirkes forskelligt. I nogle individer resulterer væksthormonmangel i smerte, og behandling med væksthormon reducerer denne smerte.

I studiet vi vil undersøge væksthormonniveauer hos både migrænepatienter og i raske personer, samt hormonets ændring i forbindelse med migræneanfald og ændring i søvnmønstret.

I øvrigt vil vi undersøge ændring i hormonet i forbindelse med behandling af et migræneanfald. I forbindelse med studiet vil vi under-søge 40 migrænepatienter samt 40 raske personer for at belyse væksthormonets rolle i forhold til migræne, og hormonets mulige rolle som "diagnostisk" biomarkør.

Dette vil kunne anvendes i klinisk praksis til at identificere grupper af kroniske migrænepatienter, så der kan skabes en mere individualiseret smertehåndteringspraksis til at forbedre livskvaliteten hos patienterne.

Dette spændende projekt har Migræne & Hovedpineforeningen støttet med kr. 25.000,00.

Vi finder projektet er yderst vigtigt, da mange lider af homonelmigræne.