Hvad kan akupunktur gøre for migræne/hovedpine?

I denne artikel skal du møde Lena, som har været migrænepatient så længe hun kan huske. Og som først godt oppe i 40 érne fandt det der kunne gøre hende anfaldsfri.

Man kunne fristes til at sige at Lenas historie er meget almindelig. Jeg har i hvert fald hørt lignende meget ofte, og du genkender måske også en del fra din egen historie?
Lena kommer af en familie hvor hovedpine og migræne var noget de kvindelige familiemedlemmer havde. Både Lenas mor og mormor, søster og kusine, har døjet med og gør fortsat. De har alle været medicineret, men for Lena uden den store effekt. Selvom der har været tale om både forebyggende og akutte midler har effekten været meget begrænset, fx kaster Lena op selvom hun får kvalmestillende migrænemedicin. Dog reagerer hun på de gængse udløsere: sukker, rødvin, for meget oksekød, stærke krydderier, chokolade, stress osv. Så disse fødeemner reduceres i det daglige til et absolut minimum. Men alligevel kommer der anfald, voldsomme og invaliderende. Det eneste der hjælper er at lægge sig koldt, mørkt og forsøge at sove, hvilket er svært. At kaste op hjælper kortvarigt. Lena oplevede en periode med voldsomt pres på arbejdet som ender med at Lena går ned med stress, sygemeldes og kommer i kontakt med akupunkturen, fordi hendes læge kender til det. Det har god effekt både på stressen og på migrænen. Lena kommer tilbage på arbejdet og får ikke længere behandlinger. Hverdagen går videre.

Men migrænen vender langsomt tilbage. Kort før jeg møder Lena i min klinik, har hendes mand fået hende indlagt med et migræneanfald så smertefuldt at hun undersøges for om det kunne være hjerneblødning. ”Så ondt i hovedet kan man ikke have”. Det er heldigvis ikke hjerneblødning. Af omveje, kender Lenas mand til mig og min akupunkturklinik og han sørger for at hun får en tid hurtigt. Vi skriver april 2014. På dette tidspunkt vil Lena ikke længere finde sig i at være så syg. Hun har fået nyt job og synes ikke hun kan leve med sygemeldinger, smerter, anfald, og aldrig at vide hvornår ”bomben går af”. Det forstår jeg til fulde.
Vi aftaler akupunktur 3 x om ugen de første 2 uger.
Derefter 2 x om ugen og derefter 1 gang. Det er nu ½ år siden og der har været 1 migræneanfald i forbindelse med influenza. Og 1 anfald i forbindelse med fyringsrunde på jobbet. Begge kunne måske nok have været undgået hvis de var blevet taget i opløbet. Nu er Lena nede på at få behandling hver 3 uge. Og hun er helt anfalds fri.

Da jeg ser Lena første gang er det en følsom og forpint kvinde der kommer ind. Der er spændinger i nakke og skuldre og bliver de for slemme, kan de være med til at udløse et anfald.

Hvordan behandler nålene hovedpine/migræne?
Akupunktur er en ældgammel kinesisk behandlingsform. Udover behandling med de tynde nåle, går urter, forskellige massageformer, kost, bevægelse fx qi gong og endda også feng-shui (kinesisk indretningskunst) med under det samlede begreb Traditionel Kinesisk medicin (TCM). Der behandles på det store ”koordinatsystem” de såkaldte meridianer, altså kroppens energibaner. På disse meridianer findes der over 300 punkter som hver især kan hjælpe kroppen til at komme i balance. Der kan være mange forskellige årsager til migræne. Jeg beskriver her den måde jeg behandlede lige netop Lenas problem på.

Overordnet vil man se migræne som en varme lidelse. Varme stiger til vejrs, derfor ondt i hovedet. Varmen (overskud af yang) er altså problemet. Det passer også med at alle de fødeemner der ikke tåles (oksekød, rødvin, stærke krydderier osv) er varmeskabende. Og at det hjælper at være i kolde omgivelser. Varmen kommer oftest fra leveren. Hvis leverens energi stagnerer, genereres varme som stiger op. Leveren kan blokkere for at de andre organer kan gøre deres arbejde, fx er det svært for nyren at sende kølende energi til hjertet som ellers er deres vigtige samarbejde. Og så bliver ildelementet hvor hjertet hører til, alt for varmt. Så gælder det om at kortlægge: Er energien i de kølende organer i underskud? Eller er leveren/maven i overskud? Eller er det simpelthen manglende flow?

Jeg er uddannet både i TCM (Traditionel Cinense Medicine) og i en anden metode der kaldes balancerende akupunktur som jeg har lært af Dr. Tan. Det var begge disse måder jeg behandlede Lena på.

Første step var at tage smerterne i skuldre og nakke, de spændingerne her kan starte et anfald. I balancerende akupunktur gøres det med punkter på meridianer der spejler det sted hvor smerten er. Det vil sige, at der slet ikke stikkes ikke i de områder af kroppen man har ondt.

Skuldersmerter kan således behandles på bestemte steder på underben og ankler f.eks. Og så behandles selve migrænen, både ud fra den føromtalte varme og også ud fra hvilke meridianer der er involveret. Kort sagt, så handler akupunktur om at få kroppen tilbage i balance. Det varme og det kolde, og alle organerne indbyrdes.

Som i Lenas tilfælde er det godt at behandle hyppigt i begyndelsen, og efterhånden lade der gå længere tid. Akupunkturen hjælper dine organer i indbyrdes balance, men der kan gå lidt tid for du selv kan opretholde balancen fremover. Selvom Lena ikke oplever migræne længere kommer hun alligevel til behandling. Nu mest som wellness og vedligeholdelse. Nålene giver hende en dejlig ro indeni og afstresser både krop og sind. Og sørger for at der hele tiden opretholdes en sund, indre balance.

Lena får den afsluttende bemærkning:
”Jeg ville ønske for alle med disse forfærdelige migrænesmerter, at de gav sig selv lov til at prøve akupunktur. Tænk, nu kan jeg takke ja til invitationer der ligger lidt ude i fremtiden, hvor jeg før måtte sig ”ja, jeg vil gerne komme, medmindre jeg har migræne” Jeg er sluppet ud af migræne fængslet.”

Catrine Saramarie Marcussen, Klinik Lyspunkt
Stationspassagen 6F, stuen
3450 Allerød
Tlf. 60 18 56 40 · www.klinik-lyspunkt.dk

Medlemmer af hovedpine foreningen får rabat på behandlingerne.