Ny smart hovedpine-app hjælper danskerne

files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/min_hovedpine_app.jpgHver tiende dansker lider ugentligt af hovedpine
Stort set alle voksne har på et eller andet tidspunkt i livet oplevet hovedpine, men for mange er hovedpine et hyppigt og tilbagevendende problem. Hver tiende dansker lider således af hovedpine mindst en gang om ugen, og 3 pct. af befolkningen har kronisk hovedpine, hvilket betyder hovedpine mere end 15 dage om måneden. For disse personer er hovedpinen ofte invaliderende, fortæller Troels Wienecke, læge og ph.d. ved Dansk Hovedpinecenter, Glostrup Hospital:

”Mange lever jo i et smertehelvede, hvilket både fysisk og psykisk giver et voldsomt ubehag for den enkelte. Men derudover kan hovedpinen også være stigmatiserende på det sociale plan, da hovedpineanfaldene er usynlige for andre og ofte gør det umuligt for de ramte at være til stede og deltage i sociale sammenhænge. Det gælder både aftensmaden, familiesammenkomster, det at gå på arbejde eller bare det at hente sine børn og få hverdagen til at hænge sammen. Det gør, at man kan blive socialt isoleret.”

Når hovedpinen opleves som ødelæggende for arbejds- og privatliv, er det ofte altafgørende at få diagnosticeret hovedpinen og finde frem til den behandling, der kan afhjælpe problemet bedst muligt. Desværre er dette en proces, som tager tid. Det er nemlig meget individuelt, hvordan hovedpinen føles, hvad der udløser den, hvilke symptomer man har, og hvad der hjælper mod hovedpinen. Lægerne prøver derfor over længere tid at finde et mønster i hovedpinen, som gør dem i stand til at finde den bedste løsning for den enkelte person. 

Ny app hjælper danskere med hovedpine
Typisk bliver man som patient bedt om at udfylde en hovedpinedagbog eller en hovedpinekalender, som hjælper lægerne med at finde et mønster, der kan afgøre diagnosen og valg af behandling. Hovedpinedagbogen og -kalenderen har indtil nu kun eksisteret i papirform, men en ny mobilapplikation med navnet ’Min Hovedpine’ gør det nu muligt for hovedpineramte danskere at foretage deres registreringer digitalt direkte på mobiltelefonen. App’en er udviklet af medicinalvirksomheden Pfizer med eksperthjælp fra Dansk Hovedpinecenter, og hos hovedpinecenteret betragter man den nye app som et bedre registreringsværktøj end papirversionerne:

”Venter man for længe med at registrere et hovedpineanfald, kan det faktisk være svært at huske præcist, hvad der skete under anfaldet. Hvor voldsom var smerten? Tog man nu tabletten 20 minutter efter, hovedpinen startede eller gik der to timer? Hvad virkede bedst? Der er det en stor hjælp med et digitalt registreringsværktøj. Mobilen har man altid med sig, mens man måske ikke render rundt med alle sine papirer på sig hele tiden. Og man kan faktisk også få registreret flere detaljer i forhold til papirversionerne,” fortæller Troels Wienecke.

Overblik giver mere effektiv behandling
App’en er på under 2 måneder blevet hentet ned af mere end 10.000 danskere, og har ligget nr. 1 på listen over mest populære sundheds-apps. Troels forstår godt hvorfor, for han ser app’en som en stor hjælp for både læger og patienter til at få bedre overblik over hovedpinen og behandlingen: ”App’en har jo blandt andet den smarte funktion, at man kan sende en rapport på mailen til sig selv, som man så kan analysere og tage med til lægen. Her kan man se de forskellige registrerede faktorer, hvor kraftige hovedpinerne har været over en periode, og om den ene eller den anden type medicin har virket bedst. Vi registrerer også disse ting nu og har papirversioner af patienternes hovedpinekalendere liggende, men her er det sværere at få et samlet overblik.”

”Med app’en kan patienten også bedre selv følge med og med selvsyn se, hvordan de har haft det, og hvad der rent faktisk virkede bedst. På den måde kan de også selv prøve sig lidt frem i forhold til, hvilken medicin de tager, og hvornår de skal tage den for at opnå den bedste effekt. Derudover går der jo ofte lang tid før folk med hovedpine første gang henvender sig til en læge med problemet, og der kan det være svært at huske og beskrive, hvor ofte man egentlig har haft anfald og hvor kraftige de har været. Der er det jo smart, at de kan registrere anfaldene efterhånden og dermed have grundig dokumentation, når de henvender sig til lægen.”

Troels har selv oplevet, hvordan app’en var en hjælp: ”Nu er den jo ret ny, app’en, men jeg har allerede haft en patient, hvor man via hendes app-kalender tydeligt kunne se en effekt af hendes nye behandling. I kalenderen var hendes hovedpineregistreringer overvejende røde – altså meget kraftige – i perioden før hun startede på en ny behandling, men efterfølgende var der overvejende grønt i kalenderen. Selv om hun stadig havde hovedpineanfald, var intensiteten altså faldet. Der kunne man visuelt se en forskel.”

Digital hovedpine-registrering er fremtiden
Det er en forhåbning, at mange danskere med hovedpine vil benytte sig af den nye app, som er den første af sin slags på dansk. Især efter nogle års registreringer vil app’en være til stor gavn for læger og patienter, mener Troels: ”Efter et år eller to vil personer, der lider meget af hovedpine, kunne kigge tilbage og se, hvilken behandling der reelt har hjulpet dem bedst. Nogle af de patienter vi ser her på Dansk Hovedpinecenter har jo prøvet rigtigt mange forskellige typer behandling, før de kommer ud til os, og der kan det være svært for dem at sige, at den og den medicin virkede sådan og sådan, for det kan være svært at huske dem fra hinanden. Men er det digitalt dokumenteret, kan man vende tilbage til den mest effektive behandling og arbejde videre derfra.”

”Det er dejligt, at der endelig er kommet en digital hovedpine-kalender. Det har vi faktisk savnet.” slutter Troels Wienecke. 

www.minhovedpine.dk kan du læse mere om applikationen og downloade den. App’en findes til iPhone og Android-telefoner og kan findes i App Store i iTunes og Google Play. Eller du kan SMSe ’Hovedpine’ til 1231 og få et link direkte til din iPhone eller SMS ’Android’ og få et link direkte til din Android-telefon.