Mulligan-metoden

Hovedpine og migræne er en alvorlig og invaliderende lidelse, som mange mennesker er ramt af. Det kan være så slemt, at man ikke kan fungere i sin hverdag, og passe sin skole eller sit arbejde.

Hovedpinen påvirker både patienten selv og dennes familie, når man er så ramt, at det går ud over humøret og hvad man kan klare af opgaver og socialt samvær.

Ofte kan man se avisoverskrifter der oplyser, at der er lange ventetider på landets hovedpineklinikker, og det er naturligvis frustrerende, at man som patient ikke kan få et godt behandlingstilbud. Mulligan-metoden er en gren af fysioterapien, som
er udviklet af den New Zealandske fysio-terapeut Brian Mulligan.

Metoden adskiller sig fra andre behandlingsformer, ved at sammensætte en aktiv bevægelse med en ledmobilisering. Fx kan det være at holde skulderen på plads, mens patienten selv løfter sin arm.

Denne metode er yderst effektiv, og kan anvendes på alle led i kroppen.

I forhold til behandling af hovedpine, er Mulliganmetoden enestående, da man meget nøjagtigt kan undersøge og lokalisere, hvilke små ledflader i nakken der bevæger sig, og hvilke, der er låst.

Når man har undersøgt dette, og fundet frem til den præcise lokalitet, kan man behandle nøjagtigt, hvor problemet er, og effektivt løse nakkeproblemer.

Når nakkens led opnår en friere bevægelighed, har musklerne bedre mulighed for at afslappes, og spændingshovedpine kan fjernes. Det er ligeledes interessant, at vi har erfaring for, at også migrænepatienter har gavn af denne metode. Dette kan forklares ved, at når nakken har fri bevægelighed, og komponenten af spændingshovedpine er væk, skal der flere og kraftigere stimuli til, for at udløse et migræne anfald. Der skal med andre ord mere til for at glasset flyder over, når det ikke er fyldt til kanten.

Selve behandlingen består i, at fysioterapeuten bruger sine hænder, til at guide ledet til hensigtsmæssig og smertefri bevægelse. Der arbejdes med et helhedsorienteret perspektiv, og ofte er der involveret ryghvirvler længere nede i ryggen, ribben eller skuldre.

Det er en vigtig del af vores behandling, at vi anskuer kroppen som en sammenhæng-ende helhed, og derfor kan en hovedpine-behandling også involvere rygsøjlen, lige såvel som en knæbehandling kan involvere både ankler, og hofte/bækken.

Det der er særligt ved Mulliganmetoden er, at man som patient oplever øjeblikkelig effekt i form af øget bevægelighed og reduceret smerte.

Case fra klinikken:

I sidste uge kom en kvinde ind i klinikken med konstant hovedpine igennem 14 dage. Hun er vant til at døje med både hovedpine og migræne igennem mange år. Men denne gang havde det bidt sig grundigt fast.

Ved undersøgelsen, fandtes der meget stivhed i nakke og øvre ryg, nedsat bevægelighed i nakkens led, og komplet låsning i den øverste del af nakken.

I løbet af behandlingen, opnåede hun meg­et bedre bevægelighed i både rygsøjle og nakke, og da hun forlod klinikken, var hend­es hovedpine væk, og hun havde fået et fuldstændigt forandret udtryk i ansigtet og et nyt glimt i øjnene.

Dette er et meget almindeligt eksempel på en behandling af hovedpine med Mulliganmetoden. Det er naturligvis forskelligt, hvordan man reagerer på behandlingen, men vi oplever igen og igen, at vores patienter opnår en markant reduktion i deres hovedpineproblematik. Det er ydermere dejligt, at behandlingen er 100% medicinfri og dermed bivirkningsfri. Vores klinik er beliggende i Hørsholm, nord for København, men der findes Mulligan-uddannede fysioterapeuter over hele landet.

Alle der lider af hovedpine, bør have mulighed for at blive behandlet med Mulliganmetoden. Vi brænder for at hjælpe, og gøre en forskel. Læs mere på www.mulligan.dk, hvor du også kan booke en behandlingstid online.

Kontakt:

www.mulligan.dk
Hørsholm Hovedgade 49, 2.sal • 2970 Hørsholm

Stine Meidell Nielsen, Fysioterapeut, CMP (Certificeret Mulligan terapeut)
Tlf. 22 95 21 62 • Stine@mulligan.dk

Dorte Mølsted Olsson, Fysioterapeut, CMP