Dansk hovedpine-professor bliver præsident for internationalt selskab

​​Professor Messoud Ashina fra Dansk Hovedpinecenter, Rigshospitalet tiltræder som præsident for det Internationale Hovedpineselskab, International Headache Society.

For tredje gang er en dansk repræsentant indtrådt som præsident for det Internationale Hovedpineselskab, International Headache Society (IHS). Den ærefulde post går denne gang til professor Messoud Ashina.

Messoud Ashina er professor ved Dansk Hovedpinecenter, Rigshospitalet og Københavns Universitet. Messoud har i en årrække forsket indenfor hovedpinesygdomme og har de seneste år ledet en forskergruppe, der belyser sygdomsmekanismerne bag migræne.

"Som præsident for IHS vil jeg arbejde på at introducere it-uddannelsesplatforme, der skal løfte diagnostik og behandling af hovedpinesygdomme på global plan. Tillige skal samarbejdet med patientorganisationer prioriteres således, at IHS udvikler sig til en mere patientnær organisation" siger professor Messoud Ashina.

Messoud Ashina er valgt som præsident for IHS i perioden 2019 til 2021. De to tidligere danske præsidenter for IHS var Peer Tfelt-Hansen i 2003-2005 og Jes Olesen i 1993-1995.