Danmark har fået sin første kirurgiske smerteklinik

I starten af 2016 valgte speciallæge i neurokirurgi Frederikke Aabo-Rosendal at stoppe sin ansættelse på neurokirurgisk afdeling på Aarhus Universitets Hospital for at etablere Neurokirurgisk Smerteklinik - og derved åbnede den første smerteklinik i Danmark, der også tilbyder kirurgiske behandlinger for hovedpine og migræne patienter.

“I mit virke gennem mange år på neurokirurgisk afdeling behandlede jeg mange smerte- og hovedpinepatienter med god effekt, men jeg oplevede også, at det var svært at komme til. Det ofte var en rejse på 2-3 år eller mere, før folk nåede mit skrivebord”, fortæller Frederikke Aabo-Rosendal. “Som neurokirurg kan jeg operere i hjernen og på nervesystemet, og det giver nogle andre muligheder end medicinen”.

Behandlingerne på Neurokirurgisk Smerteklinik rækker fra enkle injektions-behandlinger til avancerede neurostimulations-indgreb. Injektionsbehandlinger drejer sig om GON- og SON- blokader, hvor man ultralydvejledt direkte påvirker nerverne i hovedet og ansigtet. Derudover tilbyder klinikken også Botox-behandling mod hovedpine og migræne, som man også kender fra hovedpineklinikkerne på sygehusene. Det største indgreb på klinikken er neurostimulation, hvor man får indopereret en elektrode i nakken, som forstyrrer nervernes evner til at transmittere smertefølelse og derved mindskes migræneanfald og hovedpine.

“Alle behandlinger og indgreb på klinikken er veldokumenterede, og de anvendes på de offentlige hospitaler. Vi har blot samlet dem, så man som hovedpine- og smertepatient kan få et samlet forløb”, fortsætter Frederikke Aabo-Rosendal. “Alle patienter, der kommer hos os, har været igennem en langt forløb hos egen læge og på medicinsk smerteklinik eller neurolog. Vi er - så at sige - forlængelsen, i de tilfælde, hvor den medicinske behandling ikke rækker.

Neurokirurgisk Smerteklinik, der er en privatklinik, har klinikker i Købehavn og i Aarhus. Læs mere på www.nksk.dk