Botox godkendt mod migræne

Engelske læger har nu mulighed for, at benytte nervegiften til patienter med kronisk hovedpine. Botox eller botulinumtoksin blokkerer nervesystemet og lammer muskulaturen som samtidig glatter rynker ud.

Salget af Botox er eksploderet verden rundt de sidste år, deriblandt i Norge hvor omsætningen i 2009 var på 8,2 millioner kroner, ifølge tal fra apotekerforeningen, og nu kan omsætningen blive endnu større.

Halver smerterne
I flere forskningsrapporter de sidste år har nemlig vist at midlet også mindsker tilfældene af migræne og hovedpine.

Forskerne tror, at ved at lamme nervebanerne i ansigtet og nakke, hindres også enkelte smertesignaler fra at nå hjernen, ifølge The Times. Den nyeste forskning bevilger at Allergan selskabet bag Botox fandt at syv af ti migrænepatienter fik hyppigheden af anfald reduceret med 50% efter brug af nervegiften sammenlignet med placeboindsprøjtninger.

De over 1300 patienter i undersøgelsen med hovedpine havde hver 4 timer i gennesmit daglig, de blev behandlet med 30 små indsprøjtninger i ansigtet og nakke optil fire gange. Efter 24 uger rapporterede patienterne i snit 8,2 færre migrænedage.

USA den næste?
Over 700.000 mennesker i England rammes af migræne hvert år. Migrænen listes også som den største årsag til fravær på jobbet, som koster skatteyderne 2 milliarden pund hvert år.

Alle med regelmæssig migræne optil otte dage i måneden eller hovedpine hver anden dag, vil være kvalifiseret til Botox-behandling.

Afgørelsen i England kommer lige før de amerikanske lægemiddelmyndigheder (FDA) skal behandle samme sag senere i denne måned.

Salget i Danmark er også steget fra 2008 til 2009. Tallene er fra lægemiddelstyrelsen: Salg af Botox i 2009 er på 1,78 mio. kr. hvilket er en stigning på knap 11% i forhold til 2008.

Ser man på salget af Botulinum, som er det aktive stof i Botox, lå slaget på 2,8 mio. kr. I 2009 der kan konstateres en stigning på 19% i forhold til 2008.

Artikel fra norsk avis 12.7.2010