Borgerforslag om sagsbehandlingsgaranti til alle syge har nået over 50.000 støtter

Forslaget går blandt andet på, at der skal være respekt for lægefaglige vurderinger og tryghed og tillid til den offentlige forvaltning. Bag forslaget står jurist Louise Schelde Frederiksen.

Journalist: Anna Franziska

”Så er vores borgerforslag blevet godkendt og offentliggjort. Alle syge skal have ret til en sagsbehandlingsgaranti og samtidig sikres kvalitet i sagsprocessen. Der skal en gang for alle gøres op med meningsløse og urealistiske afklaringsprocesser for sygdomsramte. Og det skal ikke længere være muligt at visitere fra det ene forsørgelsesgrundlag til det andet uden at nå frem til en endelig afgørelse.”

Sådan skriver lektor i jura Louise Schelde Frederiksen blandt andet på sin Facebook-side. Louise Schelde Frederiksen står nemlig bag borgerforslaget om sagsbehandlingsgaranti til alle syge, der søndag 9. maj nåede over 50.000 støtter.

Med borgerforslaget ønsker hun og de mange, der har skrevet under, blandt andet at indføre nationale tidsfrister for afklaring af arbejdsevnen hos syge mennesker. Louise Schelde Frederiksen foreslår en sagsbehandlingsgaranti på maksimalt 2 år fra 1. henvendelse til kommunen.

Med forslaget ønsker hun ligeledes, at syge ikke fremadrettet skal have deres helbred vurderet af kommunen, men af lægefagligt personale. Borgerforslaget ligger desuden op til en mere ensartet sagsbehandling på tværs af kommuner og et system med mere tryghed og tillid til den offentlige forvaltning.

I Migræne & Hovedpineforeningen er vi meget begejstrede for borgerforslaget, og vi kan ikke få armene ned over, at forslaget nåede de 50.000 støtter. Nu må vi bare krydse fingre for, at borgerforslaget møder tilstrækkelig opbakning i Folketinget.