Informationom de nye pakningsregler for smertestillende håndkøbsmedicin

Vi skriver til jer, fordi vi gerne vil informere jer om de nye regler fra Sundhedsstyrelsen om køb af svage smertestillende midler i håndkøb, som trådte i kraft d. 30. september 2013. Sammen med bl.a. organisationerne Girltalk.dk og Livslinjen har vi i GlaxoSmithKline (GSK) Danmark, som er producenten bag Panodil®, gennem mere end 15 år arbejdet aktivt for at øge forbrugersikkerheden og mindske antallet af forgiftninger i forbindelse med misbrug af smertestillende håndkøbsmedicin. Et af områderne har været pakningsbegrænsningerne, hvor GSK har arbejdet aktivt for at få de store pakker gjort receptpligtige. Derfor glæder vi, GSK og Panodil os over de nye regler om mindre pakker, der også støttes af både læger, forskere og apotekere.

Mindre pakker skal øge sikkerheden i de danske hjem og mindske antallet af forgiftninger
Pakkebegrænsninger har været et meget vigtigt indsatsområde for GSK. Det har det fordi, der hver dag året rundt bliver indlagt mere end 10 personer, især unge piger, som følge af forgiftninger med svage smertestillende piller. Det vil vi gerne forebygge. Tal og erfaringer fra udlandet viser, at mindre pakker mindsker antallet af forgiftninger. De nye regler skal være med til at øge forbrugersikkerheden og mindske tilgængeligheden af de store pakker i de danske hjem og forhåbentligt mindske antallet af forgiftninger.

De nye regler
Fra den 30. september vil man derfor ikke længere kunne købe de store pakker med smertestillende medicin uden recept. Nye regler fra Sundhedsstyrelsen betyder, at man fremover kun kan købe pakker med maks. 20 stk. i håndkøb og 10 stk. i dagligvarehandlen. Mens de store pakninger på 100 stk. og 300 stk. smertestillende piller kræver recept fra lægen.

Hvad betyder de regler for jeres medlemmer?
Hvis man som kroniker i forvejen får recept på smertestillende piller, vil man fortsat kunne købe de store pakker med op til 300 stk. Man vil også som kroniker fortsat være berettiget til et såkaldt klausuleret tilskud. Hvis man som patient har kroniske smerter eller har brug for større mængder smertestillende som følge af operation eller sygdom, bør man tale med sin læge. Det vil altid være lægen, der vurderer muligheden for recept og tilskud i hvert enkelt tilfælde.

Mere information
I vedhæftede dokument er der samlet de vigtigste informationer i forbindelse med de nye regler samt henvisninger til, hvor man kan hente mere information som patient eller pårørende. Vi håber, I vil tage godt imod de nye regler.

Med venlig hilsen Panodil, GSK Danmark.