Mænd med migræne

Skrevet af Katrine Kynde og Kirstine Grotkjær

Hvert fjerde år udgiver Sundhedsstyrelsen rapporten ”Den Nationale Sundhedsprofil”, som er baseret på en omfattende spørgeskemaundersøgelse af danskernes sundhed og trivsel. I rapporten fra 2021 opgøres migræne som den fjerde mest hyppige sygdom i Danmark, da i alt 17,9 % af befolkningen lider af sygdommen. Der er flest kvinder med migræne, men blandt mænd svarer i alt 11,3 % af de adspurgte, at de har migræne eller hyppig hovedpine.

Generelt opsøger mænd ikke praktiserende læge i lige så høj grad som kvinder. Dette nedsætter deres mulighed for at blive korrekt diagnosticeret og medicineret for deres migræne, og i sidste ende kan det have konsekvenser for mændenes livskvalitet.

I Syddanmark angiver flest mænd, at de har migræne eller hyppig hovedpine. Blandt førtidspensionister er det hele 25% af mændene, der lider af migræne eller hyppig
hovedpine.

Indlagt med migræne

I akutte tilfælde kan migrænesymptomer være så voldsomme, at det forårsager pludselig synstab, dunkende smerter, kvalme, følelsesløshed med mere. På årlig bais indlægges flere tusinde personer på hospitalet grundet migræne. Tal fra Landspatientregistret viser, at der i 2021 var i alt 8664 sygehusophold grundet migræne.

Døjer du med migrænelignende symptomer, er det vigtigt at opsøge lægehjælp.

Kan du kende forskel på hovedpine og migræne?

Ifølge Maren Eriksen, sygeplejerske ved Dansk Hovedpinecenter ved Rigshospitalet, er rigtig mange mænd, der ikke er klar over, at deres hovedpine er migræne. Har du tendens til at kraftige hovedpiner, kan du være i risikogruppen for migræne.

Sådan behandles migræne

Langt størstedelen af migrænetilfælde kan behandles hos den praktiserende læge.
I lette tilfælde kan håndkøbsmedicin være nok til at lette smerterne, og er man hårdt ramt, kan lægen udskrive specifik migræne-medicin. Er migrænen så smertefuld eller atypisk, at den praktiserende læge ikke kan behandle den tilstrækkeligt, sendes man i første omgang videre til en neurolog eller en neurologisk afdeling. Er der herefter brug for yderlige undersøgelse og behandling, henvises til et af landets hovedpinecentre.

Simons historie

10-15 dage om måneden. Så ofte har 30 årige Simon Karlshøj migræne. Han har haft migræneanfald, siden han var 6 år gammel, men først som 27 årig opsøgte han lægehjælp og fik diagnosen migræne.

”jeg tænkte, at migræne var noget, jeg bare skulle lære at leve med. Derfor gjorde jeg ikke noget ved det før for et par år siden, da jeg begyndte at tænke, at det ikke kunne være rigtigt, at jeg skal leve mit liv på den måde,” fortæller Simons Karlshøj.

Simon beskriver migræneanfaldene som om, at han har lyst til at fjerne sit hoved fra sin krop. Han har migræne med aura, hvilket betyder, at han foruden hovedpinen får synsforstyrrelser og er meget lysfølsom. Indtil en neurolog diagnosticerede migrænen, havde Simon mest omtalt sin migræne som hovedpine.

”Jeg følte jeg tog andres sygdom på mig, og at det ikke var berettiget. Så jeg har ofte sagt, jeg har hovedpine, som egentlig var migræne.”

At søge lægehjælp føltes som et nederlag

På trods af de voldsomme smerter, var det først da Simon var 27 årig oplevede at få akutte migræneanfald, at han kontaktede sin læge. Anfaldene kunne blusse op på få sekunder og få det til at sortne for Simons øjne.

”Det var svært at gå til lægen og sige, jeg har ondt og på den måde indrømme, at man er sårbar – det føltes lidt som et nederlag,” siger Simon.

Denne tankegang tror Simon, at han deler med mange andre mænd. For ham var det overraskende at finde ud af, at mere end hver tiende mand i Danmark døjer med migræne eller hyppig hovedpine, fordi han ikke umiddelbart selv kender andre mænd med migræne. Men som han siger: ”Det gør jeg nok, de siger det bare ikke højt. Hvad jeg ved af, kender jeg kun kvinder, der har migræne. Så jeg har nogle gange følt mig lidt alene som mand med migræne.”

Simon selv siger det heller ikke nødvendigvis højt, når han har migræne. ”Når jeg snakker med andre, der har migræne, kan jeg mærke noget støtte. At det så tilfældigvis ikke lige har været mænd blandt dem, jeg har talt med, syntes jeg i virkeligheden bare er lidt spøjst” siger Simon.

Maren Eriksen hovedpinesygeplejerske ved Dansk Hovedpinecenter og næstformand hos Migræne & Hovedpineforeningen oplever via sit arbejde, at mænd sjældent selv opsøger hjælp. ”Mænd lider på mange måder lidt i stilhed. De er ikke de første til at gribe telefonen og søge hjælp. Det er faktisk ofte, at vi i foreningen oplever, at det er deres koner, der ringer på mændenes vegne,” siger Maren Eriksen. Samtidig oplever hun det generelle problem med manglende forståelse for alvoren af migræne. Vi har stadig det problem, at mange tror at migræne er det samme som hovedpine. Jeg har haft patienter, der siger: Folk kan ikke forstå, at jeg ikke bare kan tage to Panodiler, og så er hovedpinen væk.

Maren Eriksen kan desuden nikke genkendende til, at mænd har sværere ved at acceptere deres migræne. Hun mener, at det er problematisk og kan føre til, at mange mænd undgår at søge hjælp med deres migrænelignende symptomer. ”Migræne har været set på som en lidelse, hvor der er noget psykisk galt med dig – at så er det fordi du ikke kan klare presset. Derfor tror jeg, at rigtig mange mænd lider i stilhed,” siger Maren Eriksen.

Så her fra foreningen kan vi kun opfordre mænd der lider af hovedpine/migræne at gå til lægen, der er hjælp at hente. Det er en sygdom der går så meget ud over livskvaliteten.