Artikler om migræne og hovedpine

Behandling af migræne med rynkemiddel på Smerte- og Hovedpineklinikken i Aarhus

Et rynkemiddel er en nervegift der dannes af en bakterie og bl.a. har den evne at kunne få en muskel til at slappe af. Videnskabelige undersøgelser har vist at behandling med et rynkemiddel hos nogle kan have effekt på kronisk migræne. Virkningsmekanismen er dog endnu ikke helt afklaret, men det skønnes at stoffet blokerer for smertesignaler og dermed indirekte udviklingen af migræne.

Behandling af kronisk spændingshovedpine

Spændingshovedpine er en udbredt tilstand, som rammer 70 % af verdens befolkning. Spændingshovedpine er defineret som havende to af følgende elementer: mild-moderat smertegrad, anfaldsvarighed >30 minutter, dobbeltsidig smerte og en trykkende/pressende karakter.

Patienter med hovedpine og migræne: “Giv ikke op!”

En ny videnskabelig under­søgelse dokumenterer, at akupunktur kan reducere antallet af hovedpine-/migræneanfald markant. Undersøgelsen viser desuden, at akupunktur er bedre til at forebygge lidelsen end almindelig medicinsk behandling!

Har du hovedpine eller migræne?

Osteopati kan være løsningen. Medicin kan hæmme migræne - men årsagen fjernes ikke. Osteopati handler om at finde årsagen!

Folk med aftenarbejde lider mere af migræne

Folk med fast aftenarbejde lider oftere af migræne, som de har søgt behandling for, end folk med fast dagarbejde. Det viser nye forskningsresultater.

Når dine tænder giver dig hovedpine

Kender du det med at vågne op om morgenen med hovedpine, spændte kæbemuskler, nakkespændinger og egenligt ikke være udhvilet… Så kan det være at du lider af tænderskæren eller presser tænder om natten. Det er ikke altid man selv bemærker det eller har en partner, som kan registrere det.

Revolutionerende nyt i migrænebehandlingen!

Man har igennem de seneste års forskning fundet at signalstoffet CGRP (Calcitonin gene related peptide) er involveret i udviklingen af et migræneanfald. F.eks. kan man udløse et migræneanfald ved at indsprøjte CGRP, og det er også vist at niveauet af CGRP i blodet er højt under et migræneanfald.

Smerter skal tages alvorligt!

Et at de områder vi arbejder meget med er spændingshovedpine. Det er jo lidt et overset område, da vi jo alle normalt håndterer den type hovedpine med et par panodiler, lidt træning eller på anden vis.

Skriv testamente og støt Migræne & Hovedpineforeningen...

Arv kan hjælpe foreningen til at kunne støtte den vigtige forskning i migrænens gåde endnu mere.