• Børn og unge

Migræne & Hovedpineforeningen er også for børn og unge

Har I mistanke om migræne hos børn?

Symptomer

Hvis du gentagne gange får svær hovedpine ledsaget af appetitløshed og måske kvalme eller opkastninger, lys og lyd overfølsomhed, er der klar mistanke om, at du har migræne. Er der samtidig nogen i den nærmeste familie, der lider af migræne, styrker det mistanken yderligere. Børn som har migræne, lider undertiden også af spændingshovedpine, hvilket kan gøre det vanskeligere, at stille den rigtige diagnose.

Vær opmærksom

Er der mistanke om migræne, skal du passe på med følgende, der hos nogle kan være med til at udløse migrænen: hvidt sukker, farvestof i både slik og sodavand. Vin og alkohol, tobak og tilsætningsstoffer. Visse citrusfrugter, jordbær, tomater og mørk chokolade. Alt hvad der indeholder: Nitrit, glutamat og tyramin kan udløse anfald.

Dagbog til børn
Download dagbog til børn (PDF)

Artikler om migræne hos børn og unge

HOVEDPINE HOS BØRN

Hovedpine er en hyppig lidelse, også hos børn. Hyppigheden er stigende og studier har vist at forekomsten af hovedpine er 58% hos børn og unge i alderen 3-18 år. Hyppig hovedpine kan have stor indvirkning på et barns skolegang og sociale liv og aktiviteter.

Børnehovedpine klinikken, børneafdelingen, Herlev Hospital – hovedpinebehandling på højt niveau

Et forskningsprojekt i klinikken har nu vist, at ca. 70 % af de henviste børn havde færre hovedpinedage efter 6 måneders behandling. Faktisk, havde hvert 2. barn mere end en halvering af dage med hovedpine. Ligeledes havde 65 % en forbedring i deres livskvalitet efter 6 måneders behandling.

Børnemigræne/hovedpine

Vi får rigtig mange henvendelser fra forældre der er ulykkelige over deres børns hovedpine og hvad de kan/skal gøre. Vi skriver de ting ned, som vi ved de arbejder med på centret, så kan hver især forberede sig og I ved lidt om, hvad det er de vil foretage sig på børnehovedpinecentret.