Gode råd til teenagere med spændingshovedpine

Der kan være mange forskellige grunde til, at du får spændinger. Det kan skyldes dårlige vaner, for meget arbejde eller psykisk problemer. Noget af det vigtigste du skal gøre, er at drikke vand hver dag også selvom du ikke er tørstig, du skal drikke fra 1,5 –2,5 l vand hver dag. Dyrker du sport skal du drikke ekstra væske. Og det skal ikke være Cola, men vand.

Du skal huske at spise morgenmad. Det er vigtigt at du spiser til måltiderne, men husk også et mellemmåltid som kan bestå af en bolle, et æble eller gulerødder. Det er vigtigt at spise og drikke en time, før du dyrker sport.
Sørg for regelmæssig søvn mindst 8 timer, prøv at finde et fast mønster så du går i seng ved samme tid og står op ved samme tid.
Prøv evt. en formstøbt hovedpude med nakke­støtte, puden skal kun være under hoved og nakke.

I skolen skal du huske frisk luft og drikke vand i frikvarteret, luft også ud i klasseværelset. Det er også vigtigt, at stolen passer til dig i højden. Er du i tvivl, kan skolesundhedsplejer­sken hjælpe dig. Det kan være en god idé, at sidde på en kile/skråpude, det er vigtigt, at du kan nå gulvet med fødderne og holde ryggen ret. Pas på med ikke at blive stresset, det kan give spændinger, som kan udløse hovedpine. Har du problemer i skolen eller hjemmet, er det vigtigt, at du taler med nogen om det.

Din kropsholdning kan give spændte muskler i nakke og skuldre som udløser hovedpine. Prøv at stille dig foran et stort spejl og se, om du har brug for at rette dig op og sænke skuldrene. Det kan du gøre ved at lave gymnastik og udspændingsøvelser.

Vi viser dig nogle øvelser, som tager ca. 10 minutter. De skal laves hver dag og for at huske dem, gør det på samme tidspunkt hver dag.
Massage: Det hjælper godt med varme og massage eller en ispose på spændte muskler. Få evt. 5-10 min. skuldermassage, det lindrer spændte muskler, men kan ikke erstatte dine afspændingsøvelser.

Motion: Al slags sport er godt for dig og kan gøre, at din hovedpine ikke kommer så tit. Frisk luft er godt så cykel til og fra skole.

Medicin: Almindelige hovedpinepiller kan bruges til at bryde en ond cirkel. Du må dog ikke tage mere end 2-3 dage om ugen. Tager du, mere medicin risikerer du, at hovedpinen bliver værre. Du kan så få en medicinfremkaldt hovedpine. Brustabletter skulle virke lidt hurtigere. Husk når hovedpinen begynder drik 05 l vand, få frisk luft eller hvil dig et øjeblik. Lave udspændingsøvelser. Der findes ingen bestemt løsning, men prøv selv at finde ud af, hvad der hjælper bedst på dig.

Print en hovedpinekalender her og udfyld den hver gang du har hovedpine, og skal du til lægen så tag den med, det er til stor hjælp.

files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse1.jpg
  files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse2.jpg
  files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse3.jpg

Siddende eller stående
Rul skuldrene i begge retninger.
  Sid med ret ryg
Træk hagen ind. Når du er i slut-position, holdfast om hagen med hændrene. Pres forsigtigt hagen yderligere tilbage. Hold et øjeblik og føl strækkket i nakken. Gentag 3 gange
  Siddende
Lad hovedet falde forover og rul det langsomt fra side til side, men ikke bagover. Gentag 3 gange

files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse4.jpg
  files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse5.jpg
  files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse6.jpg

Siddende
Bøj hovedet til siden, til du føler et stræk på den modsatte side af nakken. Hold i ca. 15 sek.
  Siddende
Drej hovedet til siden, indtil du føler et let stræk. Gentag til den anden side. Gentag 3 gange
  Siddende
Bøj hovedet mod den ene skulder, indtil du føler et let stræk på den modsatte hånd.

files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse7.jpg
  files/hovedpineforeningen/Diverse billeder/ovelse8.jpg

Siddende eller stående
Sid med hænderne foldet om baghovedet. Bøj hovedet frem, til du føler at let stræk i nakken. Hold i ca. 15 sek. Gentag 3 gange
  Liggende stilling
Når du ligger på ryggen, skal hovedpuden ligge under hovedet og nakken, ikke under skuldrene.