Alkohol og rygning er associeret med hovedpine og migræne

Alkoholforbrug og rygning er associeret med hovedpine i blandt teenagere
ScienceDaily (9. juni 2010) - En gruppe af tyske forskere rapporterede, at alkoholforbrug og cigaretrygning er forbundet med øget migræne og spændingshovedpine blandt teenagere. Kaffe, alkohol og fysisk inaktivitet var forbundet specifikt med migræne. Resultaterne af denne undersøgelse viser de forskellige typer af hovedpine i en yngre befolkningsgruppe.

Tidligere undersøgelser har vist, at hovedpine er en af de hyppigst rapporterede gener hos unge. Risikofaktorer, såsom alkohol, rygning og kaffedrikning, som har været forbundet med hovedpine hos voksne, er ikke blevet fuldt udforsket i en ung befolkning.
Astrid Milde-Busch, Ph.D. og kolleger på Ludwig-Maximilians-Universität i München, Tyskland opfordrede 1.260 studerende i alderen 14-20 til at deltage i undersøgelsen. De studerende blev bedt om at udfylde et spørgeskema om hovedpine og tilhørende livsstilsfaktorer.
De blev spurgt: »Har du har hovedpine i løbet af de seneste syv dage / tre måneder / seks måneder?" og blev klassificeret som hovedpinepatienter, hvis reaktion var positiv. Endvidere blev migræne og TTH differentieret ved spørgsmål om hovedpine kendetegn og symptomer. Spørgeskemaet handlede også om kost og livsstil (f. eks. »Spiser du dagligt morgenmad, før du går i skole?",
"Hvor meget øl, vin og cocktails du normalt drikker?", "Hvor meget kaffe du normalt drikker? '; »Er du ryger?”.

Forskningsresultater viser at 83,1% af de studerende rapporterede hovedpine mindst én gang i løbet af de foregående seks måneder mens 10,2% rapportering migræne; 48,7% TTH, og 19,8% har kombineret migræne plus TTH. 28,4% af de studerende fik aldrig morgenmad, Forskerne fandt, at 22,3% af de studerende drak mindre end 1 liter af ikke-alkoholiske drikkevarer om dagen. Alkoholforbrug var udbredt blandt de studerende i undersøgelsen med henholdsvis 38,5%, 18,6%, og 25,3% der drak øl, vin og cocktails mindst en gang om ugen. Resultater viste også at 73,3% af deltagerne aldrig ryger og 43,4% studerende drikker ikke kaffe.

Forfatterne fandt, at en høj indtagelse af alkoholiske drikke og kaffe, rygning og manglende fysisk aktivitet signifikant var associeret med migræne plus TTH episoder. Der var en signifikant sammenhæng med kaffedrikning og fysisk inaktivitet med migræne. "Vores undersøgelse bekræfter at unge med nogen form for hovedpine kan drage nytte af regelmæssig fysisk aktivitet og lavt forbrug af alkoholholdige drikkevarer," kommenterede Dr. Milde-Busch. "Et lavt kaffeforbruget bør også foreslået." Det at springe måltider over eller utilstrækkelig væskeindtag var ikke forbundet med nogen form for hovedpine i undersøgelsen.

Tidende Reference:
1. Astrid Milde-Busch, Astrid Blaschek, Ingo Borggräfe, Florian Heinen, Andreas Straube, og Rüdiger von Kries. Sammenslutninger af kost og livsstil med Hovedpine i High-School Studerende. Hovedpine, 7 juni 2010 DOI: 10.1111/j.1526-4610.2010 0,01706. x

Story Kilde:
Ovenstående historie er genoptrykt (med redaktionelle tilpasninger af Science Daily personale) fra materialer, der leveres af American Hovedpine Selskab , via EurekAlert! , en tjenesteydelse af AAAS.