Har du hovedpine eller migræne?

Af Jette Bach, Fysioterapeut og osteopat D.O. M.R.O.DK. www.hovedpineklinik.dk

Osteopati kan være løsningen. Medicin kan hæmme migræne - men årsagen fjernes ikke. Osteopati handler om at finde årsagen!

Valg af behandling

Stort set al migræne forskning i dag drejer sig om at studere kemien i hjernen under et anfald. Man har så fundet en medicin, som kan blokere de signalstoffer, som igangsætter et migræneanfald. Hvis man går til en læge for at få løst sit hovedpine problem, vil behandlingen næsten altid være medicinsk. Medicin kan være en god løsning, men mange ved ikke, at der findes andre mulige løsninger – for eksempel osteopati. En osteopat vil forsøge at lokalisere den struktur eller nerve, som udløser den fejlkemi, som opstår i hjernen forud for et anfald. Det er sparsomt, hvad der findes af evidensbaseret forskning på området, men det findes. (1) (2)

Virker osteopati?

Ja! Resultatet af osteopatisk manipulativ behandling viser et ligeså godt resultat, som ved behandling med amitriptylin. Derfor synes jeg, det er lidt ærgerligt, at det ikke er normal procedure at migræne patienter bliver tilbudt manuel behandling før medicin. Der er ingen bivirkninger ved osteopatisk behandling og i bedste fald forsvinder anfaldene helt. I værste fald er der ingen effekt, men så skal man stoppe efter anden behandling. Min erfaring er, at effekten kommer i løbet af to behandlinger og at et forløb ofte være på ca 10 gange. Hvis behandlingen har effekt, kan du i samråd med din læge tale om at trappe ud af din medicinske behandling. De forskningsresultater, som jeg har refereret til, har behandlingen kun bestået manipulation af nakken. Og en hel osteopatisk behandling indeholder meget mere end manipulation! Derfor mener jeg, at effekten er bedre i virkeligheden end den er i studiet.

Hvordan er behandlingen?

Osteopati er kendskab til de anatomiske sammenhænge i kroppen og et håndværk i at finde fejlene og rette dem. Vi finder kroppens ”skæve hængsler” eller ”stramme barduner”, for til sidst at kombinere fund og viden til en logisk forklaring på symptom­et. Hos migræne-patienten kikker vi på de neurologiske sammenhænge med kranienerven, Trigeminus, som er hovedansvarlig for et migræneanfald. Trigeminus kan nemlig påvirkes af en nerve fra nakken, (som hedder occipitalis major) og denne nerve kan påvirkes af andre nerver, som har forbindelse med andre steder i kroppen. Derfor er der virkelig mange muligheder for hvordan Trigeminus kan trigges. To patienter med samme migræne-gener, skal ikke nødvendigvis have samme behandling. Vi behandler de fejl, vi finder. Det kan for eksempel være et led, som ikke fungerer, som det skal. Eller det kan være en træghed i noget bindevæv, som generer en nerve eller et blodkar. Manipulation er blot en af behandlingsteknikkerne – andre teknikker er fx små lokale stræk, mobiliseringer og specifikke teknikker på kraniet. Når afklemningerne frigøres, får kroppen mulighed for at opføre sig normalt igen og smerterne mindskes – eller forsvind­er helt!

Forsikring

Der findes nu 8 sundhedsforsikringer, som dækker udgifterne til osteopati helt eller delvist.

Hvor finder jeg en osteopat?

De fleste osteopater er også autoriserede fysioterapeuter, men vores titel som osteopat er ikke beskyttet. På www.danskeosteopater.dk kan du finde en osteopat i nærheden af hvor du bor. Alle osteopater her har titlen M.R.O. –( medlem af registrerede osteopater), hvor man kun kan blive medlem, hvis man har en lang uddannelse.

Referencer:

(1)
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25847552
www.clinicaltrials.gov (identifier: NCT01851148)

(2)
Lavelle JM. Osteopathic manipulative treatment
in pregnant women. J Am Osteopath Assoc.
2012 112(6); 343-346