Nye kliniske forsøg med Rehaler under forberedelse

Migræne-”inhaleren” Rehaler (se infoboks) er nu på markedet i Danmark, Sverige og Tyskland, efter et første lovende klinisk forsøg ved Aarhus Universitetshospital. Lidt over 500 har pr. 28. februar købt Starter Kittet, hvoraf de fleste er hovedpine-patienter med meget voldsomme og hyppige anfald (se figur), som i mange tilfælde kun har dårlig effekt af de nuværende behandlinger. Til trods for dette, viser anfalds-rapporter fra Rehaler-app’en at 76% af brugerne har haft positiv effekt på ét eller flere anfald, oplyser forskningschef Troels Johansen fra BalancAir, og tilføjer: ”Selvom vi har gode datapunkter fra de nuværende brugere er det dog stadig vigtigt, at vi opsætter flere kliniske forsøg for at afdække virkningen i en større gruppe af patienter, med flere forskellige former for migræne. Ud fra vores nuværende data og mange samtaler med vores brugere, har vi dog meget stor tillid til at udfaldet af forsøgene vil være positive.”

Neurologer ved flere forskellige danske og tyske hovedpineklinikker er siden sidste december begyndt at foretage uformelle tests af Rehaler for patienter med migræne med aura, og BalancAir har startet samarbejde med en række hovedpine-klinikker om at forberede nye, kontrollerede, kliniske forsøg af andre migræne-typer. Dette inkluderer et samarbejde med bl.a. Aalborg Universitetshospital om et forsøg på patienter med en høj anfalds-frekvens (både med og uden aura), med hovedpineklinikkerne i Essen og München om et forsøg på patienter med meget langvarig aura, samt med hovedpineklinikken i Dresden om et forsøg med 12-18-årige migrænepatienter. De fleste ressourcer bliver dog tildelt et meget stort klinisk studie på voksne migrænepatienter med og uden aura, p.t. under forberedelse i samarbejde med Jefferson Headache Center i Philadelphia, USA.

”Vi har været overvældede over den positive modtagelse og interesse vi modtager blandt klinikere og forskere når vi er ude og fortælle om behandlingen”, siger Troels Johansen. ”Nu starter det store arbejde med at iværksætte og gennemføre de næste, store kliniske forsøg.”

BalancAir deltager i den kommende tid på hhv. Dansk Neurologisk Selskabs Årsmøde samt International Headache Society’s konference i Dublin.

Vi har tidligere her i bladet skrevet om devicet Rehaler som er udviklet af den danske virksomhed BalancAir og testet i et klinisk studie på Aarhus Universitetshospital. Rehaler er en lille medicin-fri ”inhaler” som virker ved at blande udåndingsluft med frisk luft, og indånde det i et afstemt blandingsforhold. Rehaler er godkendt til

behandling af migræne med aura og kan købes uden recept.

Mere information kan findes på: www.rehaler.dk

Figur: Data fra 121 Rehaler-brugere om deres anfaldsfrekvens før de begyndte at bruge Rehaler

Gå tilbage